top of page
  • Foto van schrijverDiana

Zuurkool maken .5-6-2023

Bijgewerkt op: 4 jul. 2023

Ga ook binnenkort zuurkool maken. Heb het al eens gedaan was heel lekker maar nu een keer volgens het recept van Maison Viridi.

Eerst maar een witte kool kopen biologische kool dan weet je zeker dat de chemische bestijdingsmiddelen niet gebruikt zijn. Kan het fermentatie proces verstoren.



Tot later.

6-6-2023 Na een hele tocht om een witte kool te kunnen kopen is het gelukt bij A.H

Nu volgen er foto's van het hele proces..


De harde kern eruit halen Mijn magimix doet het snijwerk.



Nu het zout toevoegen. En dan moet ik aan de bak Het kneden net zo lang als nodig is om veel vocht uit de kool te halen.

Lekker kneden en dan de kruiden toevoegen.


Het zout gebruik je als eerste daar ga je mee kneden . Er zitten jeneverbessen in en mosterdzaad en larierblad. De kruiden voeg je toe als je voldoende gekneed hebt.

Dus veel vocht in je kom.


Zo gaat het er dan uit zien. Spoel je schone weckflessen nog een keer goed heet om en vullen maar . Goed aanstampen zodat er een laag water boven je zuurkool staat .

Ik sluit het af door een glasdeksel in de pot maar volgens het recept kun je dit ook met de buitenste bladen van de kool doen.


Je ziet het onderwater staan.


Zo sluit ik hem af had al een keer zuurkool gemaakt en die website gaf aan dat dit ook een goede methode was.

Nu geduld hebben 3 tot 4 weken op een donkere plaats laten staan. Dan kan hij rijpen. Als hij goed is kan hij de koelkast in of op een koel plekje staan tot je hem gaat eten.


Dit is bij mij een voorraad trapkast heb een plekje vrij gemaakt.

Deze zuurkool heb ik gemaakt volgens het recept van Maison Viridi. Kijk vooral op haar site ze heeft er ook een video van opgenomen . De moeite waard om te kijken .

Als hij klaar is en ik ga er iets van maken laat ik het hier weten.

26-6-2023 Het gaat goed met de zuurkool het ruikt al echt naar zuurkool in de kast ben toch weer zo benieuwd nog een week dan staat het 4 weken.


28-6-2023 : Nog even geduld en dan kan ik proeven van mijn zuurkool. Volgende week staat het 4 weken en het ziet er prima uit. Dan verhuizen de potten naar de koelkast. Ook al is het warm dan ga ik een zuurkool schotel maken .

3-7-2023 Het was zover de eerste zuurkool was goed. Het was zalig goed gekruid en ouderwets lekker. Een zuurkool schotel gemaakt .




heerlijk met een lapje seitan en appelmoes natuurlijk ook zelfgemaakt.

De zuurkool staat nu in de koelkast en in mijn trapkast staan weer nieuwe potten .

In de koelkast blijft het zeker een aantal maanden goed .

30 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page